fredag den 5. april 2013

Mættende tomatsuppe (og så en mega lækker jordbærtærte)

Mødregruppen skulle komme igår. Jeg troede egentlig at det først var idag, fredag, så det var godt at jeg lige tilfældigt stødte på en af damerne onsdag. :D Supermoren, med tjek på sagerne da....

Men da de er her i maaaange timer, i dag fra 10.30-16.30, skulle de selfølgelig have noget ordentlig mad.
Det blev til en tomatsuppe med gods i, lidt forskellig tilbehør, (og så en jordbærtærte.) (Hvis den er i parantes er det ikke sket, vel?)

Vi skulle først spise halv et, da den sidste dame liiiige havde travlt med noget andet end os.
Så jeg lavede nogle lakridsmandler. Lakrids er det nye sort, hvis du ikke ved det. Eller det brune jo.
Jeg plejer at bruge lakridsrodspulver fra urtekram. Det er meget mildt i smagen, og smager af... Lakridsrod! Men jeg har købt noget andet. Noget rigtigt lakridspulver. Og det er da VIRKELIG noget andet. Det er bare en helt anden smag. Og så fik vi vindruer, og kaffe med fløde! Lågsus!

Lakridsmandler

2 ordentlig store håndfuld mandler ristes på panden. Når de er godt ristede, tilsættes lidt olie, et par spiseskeer eller lign, og så lakridspulver. Det er en smagssag hvor meget der skal på. Jeg kan godt lide de smager meget af lakrids. Og så salt til sidst.

Jeg laver dem helst ikke til hverdag, for jeg kommer til at spise for mange. Selvom de er sunde, er de propfulde af energi, og hvis man spiser alt for mange, som jeg HELT sikkert kommer til, så bliver man for tyk, og det er jo ik så skide smart hvis man i forvejen er gået hen og blevet for tyk.

Suppen blev lavet til fire sultne damer der spiste to portioner hver, og så til aftensmad igår. Svigerfar og ditto-mor kom forbi, og fik mad med. De fik også to portioner hver, J
æwer og Frida fik også to portioner hver. Så der var MEGET suppe, og der er vist lidt tilbage endnu.

Tomatsuppe til vildt mange mennesker

1 kæmpe stort løg
1 stor porre
4 fed hvidløg
2 røde pebre
1 blomkål
1 ds tomatpuré
6 ds flåede tomater. (jeg ved egentlig ikke hvornår jeg skiftede fra de hakkede til de flåede, men jeg HADER de der små stykker tomatskind i de hakkede, hvad fanden skal de gøre godt for???)
3 dåser vand (altså hvor du tager en af tomatdåserne og fylder med vand)
3 hønsebouillon
3-4 tsk tørret timian
3-4 tsk paprika
½ l fløde
Salt/peber
evt sukrin+

En kæmpe gryde, med olie. Steg løg, porre og hvidløg så de er klare. I med peberfrugt og tomatpuré, og lad det riste lidt. blomkålen skæres i store stykker, og så bare i med resten, undtagen fløden. Lad det koge så alt er helt mørt. Så kører du en stavblender ned i, og lader det blive helt smooth. (kan ikke lige finde det rigtige ord, men i ved hvad jeg mener) Så.... Nu blir det godt! NU skal fløden i. Se hvor smukt... Wow altså. Det SER sgu da lækkert ud! :)


Smag til med salt og peber, evt lidt sukrin hvis du synes. Jeg synes som regel godt at tomatsuppe kan trænge til lidt søder, så jeg kom en stor tsk sukrin+ i.

 


Forslag til toppings

Ristede hakkede mandler
Bacon
Purløg
Creme fraiche (helst 38% da, men det var desværre ikke til at få)

Vi fik alle fire ting til, og pigerne fik også flute og hvidløgssmør til.

(Jordbærtærte) Kig selv ind hos madbanditten for en lchf version af en jordbærtærte. Den er virklig god. Jeg smurte mørk chokolade på bunden, og det synes jeg var rigtig godt.

Hov, billedet vender da på hovedet...!




2 kommentarer:

  1. Hårh suppen lyder lækker :-)

    SvarSlet
  2. Den blev altså også rigtig god Stella. Meget fyldig og cremet. :)

    SvarSlet