tirsdag den 26. marts 2013

Pasta med kødsovs

Jeg har i lang tid været ligeglad med pasta til min kødsovs. Jeg har enten spist kogt blomkål eller hakkede hasselnødder til, og har været ret så glad for det.
Men så her på mit lchf kursus, blev vi præsenteret for en opskrift på noget der minder om pasta, som jeg tænkte jeg lige ville dele herinde. Det kunne jo være der var nogen der savnede sin pasta... Denne opskrift dur også til lasagne plader. Den er fra den svenske blog 56 kilo. Hun skriver en hel masse om lchf, og er meget inspirerende.
Det er en simpel opskrift, og det tog altså ikke ret lang tid. Jæwer kunne også godt lide dem. (Han er nu ikke kræsen, og ligger gerne mund og mave til alle mine eksperimenter, men alligevel.)

Pasta lchf

4 æg
125 g philadelphia ost. Ikke light!
0,5 dl husk

Det hele piskes sammen med et piskeris, og hældes på et stykke bagepapir på en bageplade. Der skal endnu et stykke bagepapir ovenpå, og derefter kan man mase det forsigtigt ud til siderne. Portionen kan ligge på en hel bageplade, og det ser ud som om det bliver mega tyndt, men det hæver lissom lidt i ovnen.
Ind i varm ovn på 150 grader i 15 min, MED det øverste stykke bagepapir på. Nå det har været derinde i 15 min, tager du det ud, og ligger på en rist til afkøling. Når det er helt koldt, kan du forsigtigt fjerne papiret på begge sider. Hvis du vil have plader, skærer du bare af stykker, hvis du vil have pasta, ruller du den sammen, og skærer den i den tykkelse du vil have din pasta.

 
 
 
 
 
 
Det var sgu ret lækkert med pasta. Det smagte lissom frisk pasta synes jeg.
Jeg fik også lavet en ret god kødsvovs. Jeg bruger aldrig opskrift til sådanne ting her, det er nok de færreste der gør det, og de bliver altid forskellige, men den blev alligevel så god, at jeg lige vil bringe den alligevel, til inspiration.

Kødsovs

1 pakke bacontern
1 stort løg (jeg HAAADER store løgstykker, så mine bliver finthakket)
1 porre i fine skiver
1 1/2 pakke hk oksekød
1 stor revet squash
2 ds hakket tomat
1 kyllingebouillon
3 fed hvidløg
1/4 l fløde
Salt og peber
Masser af rød og gul peber

Bacon steges først, og tages derefter af panden.
Af med det værste fedt, og steg løg og porre til de er klare og 'gennemsigtige'. Så skal kødet i. Her skruer jeg helt op for varmen, og steger det hårdt, så det ikke koger. Jeg steger altid kødet MEGET længe. Til al væsken er fordampet, og så lige lidt længere, så det bliver helt ristet. Jeg synes det får en meget bedre smag. Så i med squash, og lad dem blive lidt bløde. Så bare i med resten.
Det får lov at stå og simre læææænge. Som i, en time hvis jeg har tid til det. Det havde jeg den dag.
Jeg kan bedst lide peberfrugten rå, så jeg kommer den bare på bagefter, men put dem i, hvis du helst vil have dem sådan.
Hvis den rigtig skal have gas, kommer du også et halvt glas rødvin i. Det er rigtig godt i så'n en kødsovs her.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar