søndag den 21. april 2013

Kodag med madpakker, og farserede porre med flødestuvet blomkål

Mega fed dag....

Der er virklig blevet puttet på kontoen idag. Jeg satte mig ned kl 21, og ville egentlig godt se noget fjerner, men åh hvor er det dog kedeligt! Jeg er i humør til noget andet. Jeg er rastløs....

Vi har været til økodag idag, og det var bare SÅ hygligt. De er altid mega nuttede når de kommer på græs de køer. Frida syns bare de stod stille og var meget lidt imponeret. Sidste år var jeg nærmest ved at hyle, men altså, der var jeg også gravid.

Vi skulle have madpakke med havde vi aftalt, og jeg faldt igår over en opskrift på sandwichbrød!!!
Bloggen er en svensk blog. Derovre på den anden side af sundet er de meeeget længere fremme med LCHF end vi er her. Det er stille og roligt begyndt at brede sig, og der er flere og flere der taler om det, og ved hvad det er. Men Sverige, de har levet sådan i mange år åbenbart, helt uden at vi har fundet ud af det! Og hende her, hun er en af dem der er 'med på den'. hun har bl.a. skrevet en kogebog om LCHF, og hendes blog er fuld af spændende opskrifter, gode råd, og inspirerende indlæg. Fx hendes egen vægthistorie. Kig derind hvis du er nysgerrig på LCHF.

Sandwichbrød -2 skiver

2 æg
1 lille spsk husk
1,5 spsk kokosmel
1 spsk kokosolie
Lidt salt

Smelt kokosolien i en dyb tallerken i mikroovnen, pisk de 2 æg ned i olien. Den er varm, så det skal gå hurtigt, (eller vent hvis du har nok tålmodighed). Rør de tørre ting sammen, og rør det sammen med æggene. Giv den 2 minutter i tallerkenen på højeste varme. (Min tallerken så IKKE ud som hendes, den var helt smurt ind).
Da det var kølet af, delte jeg det og ristede det, og puttede en ordenlig portion tunsalat og skivede agurker i. Det var altså ret lækkert, og man var ikke 'mærkelig' og stå midt på en bondegård med fin salat og gaffel. Der var jo køer omkring mig, og folk med en almindelig madpakke.
Den smagte dog lidt meget af kokos. Jeg må simpelthen have fat i noget olie uden smag. Men næste gang bliver den bagt med rapsolie og mandelmel, og måske nogle krydderier i dejen.

Så var vi på stranden, og få våde sko og strømper og røde fødder af det kolde vand. Pigerne hyggede sig helt vildt, og fik kastet en hel masse sten i vandet. Rigtig dejligt.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Så til aftensmaden. Jeg havde egentlig tænkt mig at vi skulle have krebinetter, men jeg fik pludselig lyst til farserede porre. Wierd, i know! Og så flødekartofler.... Men DET gider vi ikke spise for tiden.... SLET, slet ikke....! Suk. Men så lavede jeg da bare flødestuved blomkål istedet. Og det var bare ligeså lækkert. Plus at man så ikke sad tilbage med helt proppet mave, og havde brug for en lur, bonus. :)

Farserede porrer

6 porrer
1 kg hakket kalv og flæsk
1 fint hakket løg
4 æg
2 spsk husk
3 spsk fløde
Salt/peber

Alt i en stor skål. Altså undtagen porrene! Farsen blandes godt med fingrene, og sættes til side imens du lige ordner porrene. Vask dem, og skær dem i to-tre cm.
Farsen puttes udenom hver porrestykke. Jeg fik 3 stykker af hver porre. Det helt grønne er ikke så lækkert her synes jeg. Lægges i et stort fad eller to mindre. Og ikke som jeg, der prøvede at få alle på et mellem fad, og de nærmest blev kogt. Så måtte jeg tage dem op, og hælde vandet fra. Så bare tag et stort fad til at starte med. :)
De skal have indtil de ser brune og lækre ud, på 200 grader.

Flødestuvet blomkål

1 ½ blomkål
½ halv l fløde
2 fed hvidløg
Parmesan
Muskat/salt/peber
Revet ost

Blomkål skæres i tynde skiver. Jeg gik efter omkring 3 mm, og de behøver ikke være perfekte, det smager godt alligevel. Åbn fløden helt og hæld parmesan, hvidløg og krydderier ned i kartonen, og rør det rundt dernede med en ske. hæld det ud over blomkålen i et ovnfast fad. Bag i ovnen i 1/2 times tid, til blomkålen er helt mør. Tag den ud og hæld revet ost på. Gratiner i ovnen, til den er gylden.

2 kommentarer:

  1. Mm lækkert med stuvede blomkål. Er helt pjattet med blomkål.

    SvarSlet
  2. Det var altså også rigtig godt! :)

    SvarSlet