søndag den 14. april 2013

Lagkage LCHF

Man skal altså have en kage når man har fødselsdag. Også selvom man ikke spiser sukker og mel for tiden. Jeg har set at Jane der skriver om super lækker mad, hos madbanditten har lavet en lagkage der så helt anstændig ud, så den skulle Jæwer jo selvfølgelig have. 
Jeg fandt disse her usaltede pistacienødder, og synes bare de var så fine, så de skulle helt sikkert i bundene.
 
Smukke usaltede pistacienødder
 
Opskriften på bundende og vaniliecremen, er fra Madbanditten, jeg har bare puttet nødder i bundende og friske hindbær i cremen.
 
Lagkagebunde – 3 stk

 6 æg
 1½ dl fløde
100 g smeltet smør
2 spsk Sukrin+
1½ dl kokosmel (den fine fra helsekosten, den almindelige kan ikke bruges)
1½ tsk bagepulver
2 spsk husk. (Jeg bruger altid den gule til bagning, men den grønne er helt fin)
1 tsk vaniliepulver, ikke vaniliesukker
2 pose hakkede usaltede pistacienødder. (Tag evt en lille smule fra til pynt.)

Sådan
Pisk æggene og bland med fløde og smeltet smør. Pisk det godt sammen. Tilsæt resten af ingredienserne og lad dejen hvile i 10-15 minutter. Dejen skal nu deles i tre og over i en stor, smurt springform – en af gangen. Det er lidt besværligt. Jeg tog en tredjedel over i springformen, og havde lidt vand på hænderne, og trykkede dejen ud i formen. Hver bund bages for sig i ovnen i 12-13 minutter ved 180 grader. (mine skulle have lidt længere, måske pga vores lånte gasovn)

 Man kan godt lave bundene dage før. De skal opbevares på køl, med bagepapir imellem. Jeg bagte dem på dagen, fordi jeg havde tid, så de var helt friske.




Vaniliecreme

2 æggeblommer
2 spsk Sukrin
½ dl fløde
1 tsk vanilje
15 g smør
2 ½ dl fløde pisket til skum

Bland æggeblommer, sukrin, fløde og vanilje i kasserolle og varm op. Smelt smør heri og lad det hele afkøle. Rør massen ind i det piskede flødeskum. Jeg vendte også en bakke friske hindbær i, det var rigtig lækkert.

 
Næsten lige der hvor jeg går på kursus, ligger der en Peter Beier chokoladeforretning. Isn't it ironic. ;)
Men jeg har hørt gode ting om deres 100% chokolade, så jeg var naturligvis nødt til at smage den. Det er faktisk først inden for det sidste halve år jeg er begyndt at spise mørk chokolade. Ellers er jeg helt klart en snickerspige. (You are what you eat????) Men den mørke chokolade tiltaler mig mere og mere. Den på 100% var nu lige lidt heftig synes jeg, og der skulle helt sikkert være kaffe til. Lidt ligesom man altid skal have en bid mad klar når man skal have en snaps ned. :D
Hun tilbød mig et stykke af lige det jeg havde lyst til, og ved i hvad, jeg sagde kraftedme nej tak! Og det var ikke engang svært. For jeg ved at lige så snart jeg 'falder i', og det kommer jo HELT sikkert til at ske, så vil det tage mig laaang tid at komme tilbage. Så denne gang kunne jeg godt lade være, for et enkelt stykke. Hvis nu hun havde tilbudt mig en hel æske, så havde det nok været noget andet. ;)
 
Men jeg købte også en på 88% til chokoladecremen til kagen.
 
 
Chokoladecreme
 
En god mørk chokolade. Jeg brugte 100 gram til denne portion, og det var rigeligt.
2 ½ dl fløde pisket til en blød skum
Romessens ½-1 tsk
Sukrinmelis efter smag

Smelt chokoladen i et vandbad. Pas på der ikke kommer vand i chokoladen, ellers bliver den grynet. Når chokoladen er næsten smeltet, så tag den bare af, og lad sig passe sig selv til alt er smeltet.
Fløden piskes til en blød skum, og en smule af skummet hældes over i den afkølede chokolade og blandes. Så lige lidt mere, og til sidst vendes chokoladeskummet over i flødeskummet. Vend forsigtigt rundt. Hæld evt lidt rom essens i for en voksenversion. Det gjorde vi. Og så evt lidt sukrinmelis hvis chokoladen er for heftig.


Stil cremene på køl imens du bager de sidste bunde færdig, så de lige kan sætte sig lidt.

Saml kagen i formen, så bliver den ikke splatter ud.

Glasur

Sukrinmelis
Vaniliepulver
Stærk kaffe
Smeltet smør

Hæld Sukrinmelis og vaniliepulver op i en skål, og hæld skiftevis en spsk kaffe og smør, op i melisen, til den har fået en god konsistens.



 


Vi snakkede sidste gang på kurset om det der med at lave ting der er en erstatning for noget. I dette tilfælde lagkage, der ikke er en traditionel lagkage. Der var en der synes det var lidt underligt. Det er det måske også, men denne LAGkage er altså bare helt fin. Den kan man sagtens servere, og selv min noget konservative svigerfar, spiste to stykker, OG et til stykke dagen efter.
De to gutter der var at hjælpe til, kunne også godt lide den. (Sagde de) Så hvorfor ikke bare lave noget der er væsentligt sundere, som smager lækkert, som ikke driller din sukkertrang og dit blodsukker, og ikke gør at man er helt oppustet resten af dagen???
Svigermor sagde i øvrigt forleden at den jordbærkage jeg serverede for dem for noget tid siden, var den bedste hun havde smagt.

Jeg skal jo helt sikkert lave 'rigtige' kager igen, men disse kager er bare mere end fine til 'hverdag' og en almindelig fødselsdag. Synes jeg. :)

2 kommentarer:

  1. Den ser simpelthen så indbydende ud!
    Det er sjovt, det der med kager ikke? Vi er opvokset med normer for, hvordan rigtige lagkager er og skal laves. Eller kager i det hele taget. Men mange af de kager, jeg er blevet præsenteret for i lchf-regi smager jo himmelsk. Og hvorfor? Fordi det er rene godbidder, der er i - lige som i din særdeles indbydende lagkage!

    Og jeg er helt enig: Hvorfor ødelægge en god dag med oppustet mave og flere dages efterfølgende kamp for at få styr på appetitten igen?

    SvarSlet
  2. Det der med kampen, skal i hvert fald være til de HELT særlige tilfælde. Som fx en ekstra snickers eller noget. Ej, hvor jeg bare elsker chokolade. :)

    SvarSlet