mandag den 22. april 2013

Hjemmelavet mayonaise og bærnams til... Ja, alt muligt.

Jeg løb tør for mayo igår. Jeg ved ikke hvordan det kunne ske! Eller... Det ved jeg jo godt, men jeg ved ikke hvordan jeg kunne lade det ske.
Sidste gang på LCHF kurset (sidste gang på torsdag! Skrig!!!) fik vi en herre nem opskrift på mayo. Det er nu ikke så svært at lave det selv, men man skal være tålmodig, og forsigtig i starten, så der er måske nogen der ikke lige får lavet det selv. Men det smager altså bare lækkert.
Jeg brugte hvad jeg havde i køleren, så det er altså ikke den samme som vi fik af diætisten.

Mayonaise

2 æggeblommer
1 tsk citronsaft
2 tsk hvidvinseddike
2 dl smagsneutral olie. Jeg brugte den billige rapsolie.
Salt
 

Æggene hældes op i minihakkeren og står lidt, så de har nogenlunde samme temperatur som resten.
Så hælder du alt op i, undtagen olien. gi den lige et tryk på stavblenderen, og hæld så lidt olie i. et tryk, og lidt mere olie, et tryk og lidt mere olie osv. Bare lige 1-3 tryk mellem hver gang du hælder olie i. Mega nemt da.
Smag den evt til med mere citron eller eddike. Det kan også være du vil have mere olie i, og så gør du bare det.
Jeg brugte hele denne portion i min tunsalat, med fem dåser tun og fem æg, og her er til nogle dages morgenmad/frokost hvis det skal gå lidt stærkt.

 
Jæwer vil meget gerne spise ordentligt også, så jeg laver både morgenmad og frokost til ham hver dag for tiden. det havde jeg ellers forsvoret at jeg nogensinde ville. Jæwers mor har smurt madpakke til Jæwers far, HVER dag i hele hans arbejdsliv, og det er ikke min stil! :D
Ikke desto mindre er det det der sker for tiden...

Han får fx tunsalat eller skinkesalat med. Men han synes ikke det så'n rigtigt er morgenmad. Så vi er gået over til græsk yoghurt 10%, med hakkede nødder og bærnams. -Lidt nederen navn, men jeg ved ikke lige hvad jeg ellers skal kalde det. Forslag modtages gerne....

Bærnams

1 pose bærsymfoni
½ pose jordbær fra frost
1½ tsk vaniliepulver
1½ tsk sukrin+
2 spsk vand

Lad det koge til bærene er helt smattede ud. Kør det glat med håndblenderen, og sigt det, eller behold det som det er. Jeg kan bedst lide det når det er helt glat.

Han får ca 2 dl yoghurt med, en lille håndfuld mandler og så et par spsk af bærrene.


 
Og hey. Se lige denne her madkasse! Den er fra netto til 20,-. Jeg æææælsker netto, og har en svaghed for spotvarerne, til stor ærgelse for Jæwer, der synes jeg bruger for mange penge i netto. Men denne her, den KAN man da ikke undvære. Den fåes også i rund, med trekantede bokse. Perfekt til ungernes madpakker. Dette er Fridas eftermiddagsmad. De får lækker frisklavet økomad i børnehaven af deres madfar. Han laver rigtig dejlig mad, så i princippet kunne vi få rugbrød til aftensmad hver dag, han sørger for resten. :)


 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar