torsdag den 9. maj 2013

Fødselsdags brunch

Idag havde vi mine forældre, min søster og svoger og deres 15 børn på besøg til brunch. (Der er godt nok kun tre, men det føles nogengange som 15, selvom de er MEGET dejlige og skønne. :) ) 
Jeg elsker brunch. Virklig meget faktisk. Men jeg HADER at lave det! Virklig meget faktisk. Men altså, jeg ville jo godt se la famila, så da min far sagde at de kom med morgenbrød kl ni(!) torsdag morgen, synes jeg alligevel kl ti lød bedre. Men det fortrød jeg da lige nogle gange mellem kl 7 og 10. 

Det er da bare det nemmeste i verden at servere LCHF brunch. Hvis man skal tabe sig, skal man så 'bare' lade være med at spise for meget. 
Vi fik: skinke/oste muffins, pølser i svøb, cocktailpølser MED OST I!!!, frøbrød, tomat/feta/agurke salat, en masse lækre oste og pølser, netmelon (ikke til LCHF), græsk yoghurt med bærnams og hakkede brændte mandler, agurkeskiver, jordnøddesmør, og møllehjul (fra frost) til de brødspisende. Jordbærtærte til kaffen. Lchf'en seføli. :)

Frøbrødende var blevet for salte, og pølserne i svøb havde fået alt for længe, men ellers synes jeg det var en lækker brunch, og alle blev mætte. 

Skinke/oste muffins gik som varmt brød. Sisse synes de var rigtig lækre, og kørte den ret hurtigt ned. Og det er mega nemt. 

Skinke/oste muffins: 

8 stk. 
5 æg
1 dl fløde
1,5 dl revet ost (jeg brugte cheddar)
1 dl skinkestrimler
1 spsk purløg (eller som jeg, væsentlig mere, jeg syns nemlig at purløg er mega lækkert.)
Salt og peber

Stil ovnen på 175 grader.
alt i en skål, røre, røre, put i muffinsforme, bag i ca tyve min. 

Jeg lavede dobbelt portion, og de blev allesammen spist. Det er helt sikkert nogen jeg skal have lavet til en nem morgenmad, og til Fridas madpakke. Og de kan jo varieres i en uendelighed. Med tomat og et lille stykke bacon på toppen, med soltørrede tomat, med et lille stykke kartoffel i (hvis man spiser den slags) osv. 

Se venligst bort fra min sløsede hånds opfyldning af æggemasse i de meget bitte små forme. 




Pølser i svøb siger jo nærmest sig selv. Jeg vil dog nævne at jeg brugte løgismoses oksekødspølser, som jeg klippede i fire stykker, og en pakke bacon som jeg klippede halvt over inden jeg rullede de halve stykker på. Der er meget kød i deres pølser, og det er jo en god ting. :) de blev lavet aftenen før, og blev lagt i et ovnfast fad, så de var nemme at sætte i ovnen her til morgen. De fik desværre alt for meget, selv til mig, der ellers godt kan lide meget færdig bacon. 


Frøbrød: 
2 dl hørfrø
1,5 dl sesamfrø
1 dl græskarkerner
1 dl solsikkekerner
4 dl vand
LIDT salt (og ikke som mig, et halvt kilo! -agtigt)

Alle frøene hældes i en skål og dækkes med vandet mindst seks timer. Jeg gjorde det klar aftenen før. De skal være slimede næste morgen, det er helt rigtigt og er frøslim. Det gør noget godt, som jeg ikke helt kan huske, og ikke umiddelbart kan Google mig frem til, men hvis du ved det, vil jeg meget gerne vide det. 
Bred det ud på et stykke bagepapir på en bageplade. Put LIDT salt på. Bag i ovnen på 125 grader i en time. Skru ned på 100 og bag en time til. Åben engang imellem, for at slippe lidt af fugten ud, sluk oven og åbn lågen, lad frøbrøddet køle helt ned inde i ovnen. Jeg havde gang i flere ting i ovnen på samme tid, og kunne derfor ikke have ovnen på så få varmegrader. Den stod hele tiden på 175, og det var ok. De blev lidt tørre, og lidt brændte ude i kanten, men de var rigtig lækre med smør og ost på. Jeg har en lille portion tilbage som jeg prøver at lave på den rigtige måde imorgen tror jeg. 

Om aftenen:

Næste morgen:

Bagt:

Det skæres ud i små stykker af passende størrelse. Jeg synes 5X5 cm passer fint her. 

Tomat/agurke/feta salat:

Skære, skære, lægge pænt op

Dressing: 

Olie, balsamico, hvidvinseddike, salt, peber i en skål. Røre, røre hældes over salaten i en tynd stråle. Stop dig selv, inden du får sjasket det hele til, hvor fristende det end er at hælde det hele over, det bliver hurtigt for meget. 
Basilikum blade nippes af den plante du seføli lige har stående i vindues karmen til samme formål, og lægges på. Stil på køl indtil den skal serveres. Den har godt af lige at trække lidt. 


Brændte mandler til græsk yoghurt:

En pose mandler hældes på en pande og ristes let. 
Palmesukker, kanel og lidt kardemomme hældes på, sammen med et par spsk vand. Det hele skal lige samles på panden, før du hælder det over på et stykke bagepapir til afkøling. Hakkes groft. Dette er jo ikke så'n helt til hverdagsbrug. Selvom palmesukker ikke er helt så slemt som almindeligt sukker, skal man ikke bare spise løs af det. Hvis man altså tænker over sådan noget. Ellers spiser du bare løs, for det er rigtig lækkert. 


Drengene fik revet lidt loft ned, og damerne ryddede op og lavede kaffe til kagen. Morfaren gik en tur på stranden med de små. 

Jeg fik nogle helt labre bluser ud af det, vi fejrede nemlig min fødselsdag på forskud. :) OG de søde niecer blev på overnatning. Det er desværre alt for sjældent jeg ser dem, så det var rigtig dejligt de blev. Den store, Cille, var bare så sød og god til Sisse. Hun hyggede bare med hende, og skiftede hendes ble helt selv, og bar rundt på hende. :) Store pige altså. De 'små' legede bare, dem så vi nærmest ikke. 

Vi fik ostepizzaen til aftensmad, og de synes allesammen at den var rigtig lækker. Sisse fik den også. 








2 kommentarer:

  1. Det ser virkelig indbydende ud!

    SvarSlet
  2. Hej stella. :)

    Det var også ret så lækkert hvis jeg selv skal sige det. :D Og jeg følte mig slet ikke snydt for bruch, selvom jeg ikke fik brød og kringle. Overvejede at bage pandekager, men altså, til 10 1/2 personer, skal det alligevel en del til. Det gad jeg ikke! Jkrdbærkagen var fin som 'det søde' synes jeg. :)

    SvarSlet