torsdag den 16. maj 2013

I haven.

Lad os bare slå det fast.

Jeg er IKKE et havemenneske. Ej, det passer heller ikke, for jeg kan virklig godt lide at være i min have. -Og sole. Men jeg HADER at ordne den. Jeg hader at fjerne ukrudt, at ordne bede, at vande, at nippe skud af, at rive sammen, at feje fliser og fjerne ukrudt imellem fliserne. Jeg haaaaader det!!! Jeg har faktisk ikke fortjent en have.... Jeg er så'n en der burde have havemand, kok og rengøringskone! 
Men altså, det skal jo gøres. Så igår tog jeg fat på mit elskede højbed. Jæwer byggede det til mig i mors dags gave for nogle år siden, og det er lige til at overskue. Det er fyldt med krydderurter og jordbær, og jeg elsker at plukke derfra. Det var groet godt til så der blev fjernet en hel masse ukrudt i form at mælkebøtter og noget andet jeg ikke aner hvad er. 
Jordbærrene havde bredt sig helt vildt. Jeg bliver altid overrasket over at de overlever, og at de breder sig som de gør. Jeg fik et par planter for nogle år siden af en meget laber dame, og nogle af dem er døde, men er du sindssyg hvor de ellers har bredt sig. Dem fik jeg hevet op, og plantet på ny, i nogenlunde lige rækker. 
Så er der esdragon, timian, purløg, oregano, og mynte. Suk, mynte. Jeg er vild med ideen om mynte, det lyder mega helseagtigt. Men for satan da hvor det breder sig! Og jeg aner simpelthen ikke hvad jeg skal bruge den til. Den kan kommes i the og vand som smagsgiver, men der skal jo ikke ret mange blade til. Og jeg synes måske ikke at det smager lisså lækker som det lyder. Hvis man ligger inde med gode ideer til hvad man kan bruge mynte i overflod til, er de velkomne. Og ikke mojitos. I don't like them!!!! 
Udover det har jeg selv plantet dild, basilikum og persille. De er alle et årige så vidt jeg ved. Jeg venter med længsel på min all time favorite, nemlig rosmarin. Jeg tror nu ikke rigtig på at den kommer, den ser temmelig vissen ud. 



Og så fandt jeg de her klamme nogen i bedet, hvad er det???????
Det er en hård puppe, men hvad kommer der ud af den? Det ligner næsten en bi eller noget. 


Well, one small step in the garden, one BIG step for me! 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar