mandag den 20. maj 2013

Hørfrøgrød, hvis du er frisk?

I forbindelse med bootcamp, har vi fået en bog af Louise Bruun. Den hedder 'få en lykkelig krop på 28 dage'. Jeg følger den ikke, da jeg er rigtig glad for LCHF. Men der er rigtig mange ligheder mellem Louises bog og så min kost. Jeg holder mig bare som regel til 'almindelig' mad, og får sjældent købt noget anderledes. Bogen indeholder en opskrift på hørfrøgrød. Og selvom jeg synes den så mega lækker ud, så har jeg alligevel skulle tage tilløb. Jeg mangler også alternativer til æggene, og yoghurten, så dette var da bestemt en mulighed. Igår satte den altid tålmodige Jæwer så frø og mandler i blød, og jeg glædede mig helt vildt til at spise den lækre bløde grød, med mandler, kanel, lidt æble og bær. Men ak. Grøden var alt for slimet til mig. Jeg ved at mange spiser den med velbehag, og er rigtig glad for den. Frøene udgiver planteslim, når de har været i blød, og dette slim lægger sig som en hinde i tarmen, og skulle eftersigende stabilisere maven på en rigtig god måde. Men altså, hva ved jeg???!?
Det var i hvert fald way to slimy for me. Det voksede bare i munden på mig. Smagen var dog super lækker, så jeg synes da den er et forsøg værd hvis man har lyst. Det er simpelthen konsistensen for mig der gør at jeg nok liiiiige skal vænne mig til den! 

Hørfrøgrød

1/2 dl hørfrø 
1/2 dl mandler
1/2 æble
1/2-1 dl bær (vi fik bare det der bærmos på)
Kanel

Frøene hældes i en lille skål, og dækkes lige nøjagtigt med vand. Dæk det til og stil i køleren. Det samme med mandlerne. Dækkes ned vand. Her skal vandet dog hældes fra, det skal det ikke ved frøene. 

Næste morgen pynter du frøene i skålen med finthakket æble, bær, kanel og så de opblødte mandler. 



Jæwer kunne heller ikke rigtigt få det ned. Så jeg lavede en sprød omelet istedet. 


Til frokost fik jeg salat med laks, mandler, sesam, og olie/eddike dressing. 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar