onsdag den 27. marts 2013

Kage

Jeg har en helt skønno veninde, der skal til at bage lagekage til hendes lille datter der bliver 3 år på lørdag.
Hun bad om en opskrift på bunde og noget lækker creme, så her er lidt opskrifter, hvis du selv skulle få lyst. :)
Hvis jeg nu skulle lave en kage til lørdag, ville jeg bage bunde og lave creme torsdag. Så nu siger vi at det er torsdag, og jeg skal laver en kage til lørdag. 

Torsdag:

Denne opskrift på bunde har jeg fra en mega nørd af en kollega, Camilla, der bager de sygeste kager. De er bare SÅ smukke, og hun er min 'go to person' hvis jeg mangler hjælp.
Disse bunde er vildt lækre, og svampede. Synes godt sådanne bunde kan blive en anelse tørre, men det gør disse slet ikke.

Lagkagebunde til en stor bradepande, eller to runde forme
125 g smeltet smør eller bagemargarine fra becel
500 g sukker
5 æg
625 g mel
6 1/4 dl kærnemælk eller 50/50 yoghurt/mælk
2½ tsk bagepulver
2½ tsk natron
2½ tsk vanillesukker
Evt kakao efter smag - vil tro at 1-1½ dl er passende til denne portion

Kan også tilsættes hakkede nødder, chokolade osv. osv.

1. Pisk smør og sukker til sukkeret er opløst
2. Tilsæt æggene enkeltvis og pisk godt imellem hvert æg.
3. Bland de tørre ting i en skål og tilsæt skiftevis vådt og tørt (melblanding og kærne eller youghurt) - pisk ikke, men bland/vend forsigtigt. Jeg har et par gange prøvet at der var lige lidt rigeligt melklumper i, så der skal blandes godt mellem hver portion, og små portioner i der skal blandes ad gangen.

Bages i 50-75 min (prik i den..) ved 175 grader - ikke varmluft - så hæver den mere jævnt. Lad være med at åbne ovnen i de første 30-45 minutter.
Hvis du bager bunde enkeltvis er bagetiden mellem 30 og 40 minutter.

Hindbær mousse til en rund kage på 20-25 cm

1 pose frosne hindbær (Jeg plejer at gøre en hel pose klar, og så bare hælde det i jeg synes smager godt den dag, resten kan bruges til yoghurt topping i løbet af ugen.)
Lidt flormelis og vanilje
Ca. 2,5 dl fløde
Evt. en lille skvis citronsaft

Jeg kan godt selv lide at den er lidt syrlig i det, for jeg vælger som regel en hvinende sød anden creme til.
De frosne hindbær koges op med lidt sukker og vanilje/vaniljesukker.
Jeg kan godt lide en helt 'smooth' creme, så jeg fyrer håndblenderen nedover, og sier det bagefter, så alle kerner og klumper bliver siet fra. Det køler af og kommer i køleren. Så pisker jeg fløden til flødeskum -ikke smør!, og vender så mine hindbær i når de er helt kolde. Generelt, skal tingene have samme temperatur, hvis fløden er kold, skal bærrene være kolde.
Så ind i køleren med den færdige creme, til den har sat sig, meget gerne til dagen efter. Jeg laver stort set altid cremen dagen før kagen skal smides sammen.

Tobleronecreme til en rund kage på 20-25 cm

250 gram toblerone
2,5 dl fløde

Hæld fløde og choko op i en gryde, og smelt ved svag varme. Det skal IKKE koge. Rør i det jævnligt, så det ikke brænder på, Når så al chokoladen er smeltet, tages gryden af varmen, og hældes over i en skål. Jeg plejer at si det på vej ned i skålen. Jeg er bare ikke vild med klumper, og de her klumper er lidt irriterende synes jeg. Sætter sig bare i alle tænderne og klistrer. Køles lidt ned, og filmes heeeelt nede ved cremen, ellers kommer der en mega klam skorpe på, lissom da man fik varm kakao som lille. Ååååh, så nasty! (Indsæt selv kast vildt meget op smiley)
Så bare læg filmen direkte på cremen. Når den er kølet yderligere, sættes den i køleren til dagen efter. Den er nu helt stiv, og skal piskes op til en lækker blød creme.

Fløden kan jo tilsættes lige præcis det man allerbedst kan lide, skildpadde, mørk choko, daim, after eight osv. 250 gram choko + 2,5 dl fløde.

Fredag:

Når det så er blevet dagen efter, så tager du din kolde kage, og flækker i tre. Hvis du bager med rund form, er det nemmest at bruge formen til at holde sammen på kagen.
Læg en bund ned i formen, og lav en kant af smørcreme op ad formen. Jeg kommer altid til at lave smørkanten for tyk, og det er sgu bare ikke ret lækkert, så prøv at lave den så tynd som muligt, men den skal stadig kunne holde på cremen. Når der ligger en fin, men høj kant af smørcreme, kan fyldet hældes i. Start med det tunge nederst, i dette tilfælde, tobleronen. På med næste bund, og samme procedure. Udvælg fra starten den flotteste bund. Som regel selve kagebunden. Den skal lægges øverst, det er altså halvdelen af arbejdet, hvis man ikke også skal stå og skære den til.

Hvis den skal overtrækkes med fondant, skal den smørres op med smørcreme, ellers smelter fondanten. Hvis der skal alm glasur eller flødeskum på, så bare i køleren med den.
Jeg har aldrig været heldig med mine smørcremer. De er altid blevet meget tykkere end jeg har lyst til, og svære at arbejde med. Så du må selv på jagt efter en god smørcreme. Giv endelig besked hvis du finder en...

Hvis den skal smørres op, så se denne video, hun er go! Har ikke prøvet den der swiss meringue buttercream, men den ser blød og læks ud. Næste gang...

Og så skal den i køleren til smørcremen er stiv og kold, evt dagen efter, ellers om aftenen hvis du ikke har tid lørdag.

Så kan du lægge fondant på og pynte som du har lyst til. :)

Lørdag: Spise!

Så man kan selvfølgelig godt lave kagen på 2 dage. Måske endda en dag hvis man står vildt tidligt op, og ikke laver andet den dag. Men jeg kan ikke, for det er jeg slet ikke dygtig nok til.

Men her er en lille bitte smule af de lagkager jeg har fået lavet.

 
 
 
 






 

 

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar