lørdag den 23. marts 2013

Mayosalater

Jeg synes at jeg er kommet ind i en rigtig god rytme med det der lchf. Jeg har fundet ud af at lave masser af mad på forhånd, så det er super nemt lige at lave frokost eller morgenmad. Jeg synes nemlig det er mega irriterende at skulle til at bruge tid på det når jeg helst bare vil spise med det samme.
Jeg har haft en periode hvor jeg har haft ondt i maven. Det får jeg lidt i perioder. Lægemanden siger at det er 'irritabel tyktarm'. Hm.... Men så får jeg det som om jeg har feber, og jeg har virkelig svært ved at koncentrere mig om noget som helst, slet ikke ungerne, og jeg har kun lyst til at ligge i fosterstilling på sofaen.
Jeg har stort set hver dag fået stegte æg i en eller anden form, og det er ligesom om det er lidt for hårdt for min mave lige nu. Forleden spiste jeg så den der æggesalat, og det var RIGTIG godt. Det er jo vildt underligt at sidde og køre en æggesalat om morgenen, så det er helt sikkert noget man skal vænne sig til, men det er simpelthen noget der fungerer for mig lige nu, så jeg er blevet helt pjattet med de der salater om morgenen.

Nå, er i klar? For her kommer der lidt forskellige opskrifter.

Æggesalaten har i fået her

Tunsalat

1 ds tun (jeg kan bedst lide den i olie, den anden bliver for tør synes jeg)
1 æg  hakket helt fint. jeg plejer at køre det igennem æggeskiveren tre gange, så bliver det helt perfekte små tern.
Mayo (behøver jeg sige det? Oplagt citronmayo 'offer')
Rød peber i små tern
1 stor tsk kapers, finthakket
Salt/peber

Alt op i en skål og det moses sammen med gaffel. Jeg kan bedst lide det når jeg ikke skal forholde mig til tunklumper, så jeg mooooooser det.


Skinkesalat

1 pk revet skinke (eller en ordentlig skinke, bevares)
1 æg finthakket
1 lillebitte halvt løg fintfintfint hakket
Mayo. -Her bliver det altså en helt almindelig. Vi bruger Hellmanns lige for tiden
Purløg eller karse
Salt/peber

Jeg har opskriften fra min veninde Mia, der spiser den til familiefrokosterne. Fx. til en påskefrokost. Jeg kan stadig huske første gang jeg fik den. I 'farfars' sommerhus. Jeg var simpelthen i himlen. Altså nærmest, men den er VIRKLIG god.
Hvis jeg laver en stor portion, kører jeg stavblenderen ned over skinke og mayo, ellers hakker jeg det helt fint som her:


Disse tre salater har jeg lavet i store portioner, så det er nemt at tage en portion til morgen eller frokost, sammen med noget grønt.

Jeg er mega træt lige nu, ellers ville jeg have skrevet om pasta med kødsovs og laksefad, men det bliver en anden dag. Men (nok) ikke imorgen, for der har jeg fridag. :) En dag kun til mig. Jeg skal alt muligt hyggeligt, ud og synge med koret, ud og bruche med en god veninde, og i morgen aften i biografen med en anden dejlig veninde. Lucky me... :) Den der uge med sygdom og efterfølgende uge med vasketøj og ordnen, har taget hårdt på mig. Så jeg glæder mig til at stå op og gå i bad og spise morgenmad i fred og ro, uden at skulle passe børn.

Heldigt at jeg har fået ny frisk neglelak på idag, ellers ville jeg blive helt stresset imorgen. ;)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar