fredag den 22. marts 2013

Struktur, eller mangel på samme.

Lad os bare være ærlige. I min barsel (og nok også i al almindelighed hvis jeg nu skal kigge helt ind i mig selv), har jeg haft op til flere dage hvor jeg ikke har lavet en fløjtende fis. Dage hvor sofaen har været min ven, og hvor vasketøj og opvask har passet sig selv, og på mystisk vis formeret sig. Jeg aner simpelthen ikke hvordan det sker, men altså, lige pludselig står der ikke kun de der par kopper man lige i skyndingen havde stillet på kanten af vasken, efter de er blevet skyllet af naturligvis. Næh... Ude i vores køkken, skal man bare lige vende ryggen til, og så står der tre beskidte tallerkner. Og hvis man så får LAGT sig på sofaen, SÅ sker der ting og sager....! For når man så kommer ud i køkkenet igen, så er hele bordet fyldt med opvask som jeg aldrig har set før. Og er der noget jeg hader, så er det at rydde op. Især efter andre, og ISÆR da, efter nogen som jeg slet ikke ved hvem er. VIRKLIG irriterende.

For slet ikke at tale om vasketøjet. Jeg har med de to børn og en kæreste, haft en del vasketøj. Vi har alle rigtig meget tøj, og hvis nu vi var ligeglade med hvad vi havde på, så kunne vi sagtens gå to, måske tre uger uden at vaske. Og så kan man snakke om at vi måske bare skulle smide det grimme ud, men det er en anden snak... Men det her vasketøj. Det kan jo godt vokse en lidt over hovedet, hvis der ikke bliver vasket oftere, og når jeg så endelig får taget mig sammen, så er det et projekt der godt kan tage et par dage, og til sidst er jeg ved at kaste op over vasketøj og bunker og sortering og læggen sammen og læggen på plads! Kaste op siger jeg!!! Nu her mens Sisse har været syg, har jeg jo så'n set haft rigeligt med tid, men jeg har simpelthen været så træt, så jeg har ikke orket noget andet end syg bebs. Så bunkerne er vokset, og jeg nåede igen at få nok. Jeg faldt over denne blog, der er skrevet af en hjemmemor, der er mega god til lister og struktur. Jeg har fået læst maaange af hendes indlæg, og synes virkelig at der er mange gode ideer til at få struktureret sin hverdag, så bunkerne aldrig når at vokse sig så store, så man har lyst til at rive sit hår ud et ad gangen, før man skal igang med bunkerne. Kald det bare overspringshandling.
Fx det at aftenen før, lige tænke over de tre vigtigste ting der skal nås dagen efter. At få ringet til banken, at få sorteret ungernes legetøj osv. Lige at tage den klud man lige har tørret ungens morgenmadsfjæs med, og skylle op og lige køre over fladerne på badeværelset inden man kyler den i vasketøjskurven, så der altid ser nogenlunde ordentlig ud. At lægge tøj frem inden man får smidt sig på sofaen om aftenen og... Well, you get the picture.
Jeg er ikke ret god til den slags. Jeg er meget bedre til at lægge mig, inden jeg får lagt tøj frem, og tænke at det jo sagtens bare kan gøres dagen efter. Men ih, hvor er det dejligt at man ikke skal stå og tage stilling til det om morgenen. Især lige for tiden, hvor vi skal ind til mormor og spise morgenmad.
Nå, men det der vasketøj, det vasker jo ikke sig selv. Jeg er simpelthen begyndt på hver aften at gøre en maskine klar, så man bare skal trykke på start om morgenen, og så kører den imens vi spiser morgenmad. Når vi så har afleveret Frida, så lægger jeg Sisse og går ind til vasketøjet. Tager det ud fra tørretumbleren fra dagen før, og lægger det nye i der skal tørres i tumbleren, og går ovenpå med resten. Jeg lægger det sammen der hænger på stativet, hænger det nye op, og lægger det tørre på plads. Det tager et kvarter, og så er det lissom overstået for den dag. Sgu da til at holde ud, og bestemt til at overskue.
Det var bare lige lidt tanker herfra om struktur. Noget jeg mangler i min hverdag....

Potentiel bunke
Helt sikkert potentiel bunke

Sådan som jeg tror jeg ser ud når jeg hænger vasketøj op

Ingen kommentarer:

Send en kommentar