lørdag den 30. marts 2013

Krukker og hårbånd med hæklet blomst.

Vi skal til fødselsdag hos nogle venners dejlige datter idag. Jæwer har allernådigst fået lov at komme med istedet for at arbejde på huset, da vi regnede med at være bombede idag, pga gårsdagens påskefrokost.
Hun bliver 3 år, og hun er bare så skøn. Snakker som et vandfald, så man bliver helt træt i hovedet, og hun synes bare at vi er de skønneste mennesker i verden. SÅ er det altså svært, ikke at holde af hende.

Men barnet skal jo have nogle gaver. Jeg fandt denne rygsæk fra danefæ -eddermame laber, og så en hårbøjle med en stjerne på i pink. Er jeg egentlig for gammel til at gå med pink hårbøjle???

 
Hun ønskede sig et billede af Frida og Sisse. Arhmen, hvor kært! Så det skal hun da selvfølgelig have, jeg ville ønske jeg havde mere pink spraymaling tilbage, men den har jeg desværre været lidt for glad for, så den er tom. Ellers havde hun fået en fin ramme i pink, med ungerne i.


Og så ønskede hun sig et hårbånd. Jeg havde lavet et til pigerne, som de kunne få på da Sisse skulle døbes, og sådan et ønskede Filippa sig også. Jeg har lavet et til hende, men det er lidt anderledes, så jeg håber damen kan lide det. Jeg synes det er pænere. :)

Hårbånd med blomst

Først hårbåndet:
Lav luft masker (lm) i den bredde du godt vil have det. Jeg ville godt have det seks lm bredt, og så skal man lave syv, for den ene går med til næste runde, hvor du så skal lave en fastmaske (fm) i hver lm, når du har lavet en fm i hver lm, laver du en ekstra lm og vender. Fm i hver fm hele vejen hen, og gentag til du når den længde du ønsker. Husk at lav en lm ved hver afslutning, ellers bliver det pildskævt. (Mon det staves sådan?) Og husk endelig at båndet strækker sig når det kommer på hovedet, så det skal lige være lidt kortere end hovedets omkreds.
Det er da ret nemt....

Blomsten:
Hækl fire lm, og lav en ring med en kædemaske (km). Derefter skal der hækles to fm i hver lm i de første tre omgange. Den aller første runde er den allerværste. Denne omgang laver jeg om og om igen, fordi jeg får lavet det forkert. Men derefter kører det bare, man skal bare huske at tælle. Jeg plejer at tæller omgangen rundt, ellers kan jeg simpelthen ikke huske hvor jeg er nået til. Så første omgang tæller jeg til 8, starter forfra og tæller til 16, starter forfra med at tælle og tæller til 32. Herefter skal der udvides med seks masker pr omgang, og det er her jeg skifter farve. De seks ekstra masker skal fordeles på hele omgange, ellers bliver det skævt. Jeg plejer at tage min tlf, og lave en streg i noter, hver gang jeg har lavet en ekstra maske, så har jeg styr på det, og hvis jeg bliver forstyrret, er det nemt at vende tilbage. Man udvider ved at lave en fm i hver fm, og så lave to i samme, der hvor det passer. Bliv ved til du synes den er stor nok.
Lav to i samme størrelse, og luk dem sammen, med fm hele vejen rundt.

Så tager du et langt stykke garn og en stoppenål, og laver 'blomsterblade hele vejen rundt. når du har lavet alle seks, (eller hvor mange du nu vil have) så kan du evt pynte med en knap i midten af blomsten.

 
 
 
 
 
Og så skulle hun selvfølgelig også have en krukke med et fint låg på. Denne gang sølv låg, med en søløve på. Den er god til fx. hårspænder, eller perler.

Krukke med fint låg

Tag et tomt glas i passende størrelse. Jeg tror nok der har været karrysild i dette glas. Vask, og rengør glas og låg for etiketter. Det kan du gøre med sprit.

Tag et dyr fra dit barns kasse, et fint et der passer til lågets størrelse. Vi køber som regel dyrene på loppemarkeder til ingen penge.

Lim det på det tørre og rene låg, med sekund lim eller noget andet der limer helt vildt meget, og lad det hærde ordentligt.

Find en fin farve spraymaling, og giv den et par lag, til det er dækket ordentligt. Det kan godt lægge sig i klumper nærmest, hvis du sprayer for tæt, og for meget, så vær tålmodig.

Tør det en dag eller to, til det er HELT tørt, lad nu være med at pille ved det inden det er tørt, der kommer nemlig finger aftryk, skulle jeg hilse og sige....

Skru låget på.



 Og så vil jeg lige vise mit hår. Jeg er nemlig ret så begejstret for min hårfarve.
Teknikken hedder ombre, og jeg så det første gang på Khloe Kardashian. Mega læks syns jeg.
Mørkt i bunden og så lyst i spidserne. Jeg har selv farvet det, for min (ellers dejlige) frisørveninde, har altid travlt, så hende vil jeg ikke bebyrde med den slags pjat, jeg vil meget hellere være sammen med hende når vi endelig ses. Og det er IKKE for tit, skulle jeg lige hilse og sige.
Jeg har haft det i et stykke tid nu, siden Sisse blev født vel, og det breder sig lige så stille. Så at Mascha Vang var blevet farvet denne stil forleden. -Just saying. :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar