lørdag den 23. februar 2013

Den sidste nadver.

Hvor er det bare så særligt og lækkert med gode venner.
Jeg er mega taknemmelig for alle de dejlige mennesker vi har i vores liv. Både dem jeg kender fra folleren, og da jeg var (lidt) yngre, men også for dem der er kommet til senere, efter jeg har mødt Jæwer. Nogle han har bragt ind i mit liv.

I aften var vi sammen med nogle af den slags... Og det var bare så dejligt at se dem. Det var VIRKLIG længe siden.
Det er en af de sidste gange i det nuværende køkken vi kan have gæster til middag, så den skulle have fuld skrue med maden.

Vi fik de der artiskokker til forret. Fik kogt dem lidt længe. I noget der ligner tre kvarter! :D Lige pludselig var tiden bare gået. Jeg gik efter at de skulle have en halv times tid. Men de blev rigtig gode og møre synes jeg. Jeg havde en rest hvidløgssmør, fra da vi fik hakkebøffer forleden, og det røg i microovnen og smeltede, bare lidt fællesdyp derned i bøtten, det var rigtig godt. Frida og Sisse kunne også godt lide det.

Så havde jeg fundet en nakkekam, tror jeg den hed, til en 50'er. Og hvis det ikke er billigt, så ved jeg ikke hvad er! Den fik tre fed hvidløg i stykker, godt ned i sig, og lå i kold ovn i tre timer og tørrede. Jeg kan ikke huske hvor jeg har hørt at det er fint at det lige tørrer lidt, men det har jeg altså. Ovnen blev tændt kl tre, på 150 grader, og kødet var heeeelt mørt. Jeg havde regnet med at kunne skære det i skiver, men det kunne vi altså ikke. Det var en go gang smadder, men det kan man jo ikke smage. :D
Vi gik en lækker salat, af hjertesalat, grøn peber, agurk, pære, solsikkespirer, fennikel og øhm. Nok noget mere, den var i hvert fald helt grøn. Og så en 'dressing' af olie, citron, salt/peber og dild. Jeg er helt SYG med dild for tiden. Det er bare så lækkert, og alt for lidt brugt. Og så parmesanflager ovenpå.
Og så en varm salat af snittet hvidkål og porre stegt i smør, salt/peber, bacon, og ristede mandelflager.
OG, så fik vi blomkålsbearnaise (igen) til. Er det for meget med bearnaise tre gange på en uge???? Opskriften på blomkålsbearnaise, er fundet inde hos madbanditten, syyyygt lækker, og proppet med grøntsager! Ahm!

Ungerne fik risengrødsrest, og banan'is'. Den der chokolade på 86%, var lige heftig nok for begge pigerne, og den gled altså ikke ned hos det ene grøntsags/frugt hadende barn, vi troede ellers lige et kort øjeblik, men Frida synes den var lækker, bare uden chokoladen på. Og det kan jeg godt forstå, den er altså også lidt vild.

Desserten var de der lidt kedelige chokomuffins fra rema. Men hvis de lige kommer i ovnen, og så bliver serveret med jordbærcoulis, creme fraiche, og hjemmebrændte mandler, så er de bare helt okay. :)
Og så et par flasker go rødvin til, og koffeinfri neskaffe, da det vat det eneste vi havde i huset. Det er jo så bare dejligt nu, så man kan sove lige om lidt. -måske.

Jeg skal vist lige øve mig på at tage nogle ordentlige billeder. :)
















Ingen kommentarer:

Send en kommentar